Del mem a l’aprenentatge

És curiós però la paraula “mem“, meme en castellà ja existia abans d’internet i, a més, té autor conegut, cosa poc habitual amb les paraules. És igualment coneguda la persona que va proposar per primera vegada utilitzar aquest nom per a les brometes d’internet que tots coneixem. Així que només intentar saber perquè un mem es diu mem ja pot ser font d’aprenentatges diversos pels nostres alumnes. Cultura contemporània, etimologia, transmissió de la informació, viralitat de continguts, drets d’autor… Només us avenço que la paraula no prové de l’anglès sinó del grec antic! (si voleu saber-ne més, cerqueu)

Ara bé, la proposta d’activitat d’aprenentatge que jo vull proposar-vos és una mica més atractiva al temps que inclou les possibilitats d’aprenentatge que he comentat i moltes altres.

Bé, sigui com sigui, la idea l’he tret del perfil d’instagram @concellodesabadell i el cito perquè crec que és de justícia citar l’autoria dels recursos que utilitzem, no perquè en termes generals m’agradi especialment el que penja. Com ja podeu imaginar, ara és quan dic allò de “a tot arreu ens esperen oportunitats d’aprenentatge si tenim ganes d’aprendre o de promoure aprenentatges en altres”, però és que és cert.

En aquest perfil tenen tot de mems, amb la qualitat gràfica habitual d’aquestes creacions, però amb la particularitat que són referits a Sabadell i els seus barris.

Què us semblen? Si no sou de Sabadell potser no els enteneu i potser fins i tot sent de Sabadell no els hi veieu la gràcia, però jo si l’hi trobo. Per mi la gràcia està en la idea. Fer servir una tècnica i un recurs tan global, compartit i si voleu suat per fer acudits ultra-locals. Què us semblaria proposar als vostres alumnes de crear mems sobre l’escola? O sobre el barri o la ciutat? Podem fins i tot organitzar un concurs.

I amb això què es pot aprendre?

A cercar solucions, a ser creatiu, a trastejar programari de tractament d’imatges, a afilar la mirada crítica, a debatre sobre els límits de l’humor, travessar-los i tornar enrere, coneixement del medi, aspectes lingüístics, el respecte als altres, la segregació, les minories, el funcionament municipal… a més dels ja comentats cultura contemporània, etimologia, transmissió de la informació, viralitat de continguts, drets d’autor…

Segons l’actual currículum això seria una situació d’aprenentatge, però també ho podem definir com a projecte d’aprenentatge. Tan se val, en aquest cas el nom no fa la cosa. La qüestió és que fent uns ja, ja, ji, ji, podem implicar als alumnes, posar-los a pensar, treballar, discutir i crear i generar oportunitats d’aprenentatge múltiples.

Us hi animeu?

Escrivint això m’ha vingut al cap que molt als inicis d’aquest bloc jo mateix vaig fer meu un mem a mida, en aquell cas un dels  que molts docents amb enginy van estar creant durant el 2018.

LLEST

No, que jo no em considero més llest que ni ningú i tal i tal, però aquest és segur tema per a un altre post…

1 thoughts on “Del mem a l’aprenentatge

Add yours

Deixa un comentari

Bloc a WordPress.com.

Up ↑